Tuesday, October 25, 2011

Beras Putih vs Beras Perang

Secara umumnya, berikut merupakan khasiat yang boleh diperoleh dari nasi:

Sumber Tenaga Utama: Oleh sebab beras kaya karbohidrat, ia bertindak sebagai bahan bakar untuk tubuh dan membantu otak untuk berfungsi secara normal.


Rendah Kolestrol: Nasi sangat bagus untuk kesihatan, fakta mengatakan bahawa nasi tidak mengandungi lemak berbahaya, kolesterol atau sodium. Dan ini melengkapkan lagi program diet yang seimbang.

Kaya Vitamin: Nasi merupakan sumber yang kaya vitamin dan mineral seperti niasin, vitamin D, kalsium, serat, zat besi, tiamin dan riboflavin.

Tekanan Darah Tinggi: Seperti yang kita tahu kandungan sodium (garam) dalam beras adalah rendah, dan merupakan makanan terbaik bagi mereka yang menderita tekanan darah tinggi dan hipertensi.

Pencegahan Kanser: Beras gandum seperti beras perang kaya dengan serat larut yang dapat melindungi daripada kanser. Banyak saintis percaya bahawa serat larut tersebut sangat penting untuk melindungi tubuh daripada pembiakan sel kanser.

Cirit Birit: Bahagian kulit padi dianggap sebagai ubat yang berkesan untuk mengubati cirit birit. Sekam padi yang berusia lebih kurang tiga bulan mempunyai sifat diuretik. Orang Cina percaya bahawa beras sangat meningkatkan nafsu makan, menyembuhkan penyakit perut dan gangguan pencernaan.

Kulit: Pengamal perubatan mengatakan serbuk/air beras boleh menyembuhkan beberapa penyakit kulit. Di India, air beras digunakan oleh pengamal ayurveda sebagai ’krim‘ yang berkesan untuk menyejukkan permukaan kulit yang terbakar.

 
Beras Putih


 
Kulit luarnya telah dibuang dan menyebabkan nilai gizi berkurangan. Jadi kekurangan beras putih ialah nutrisi pada beras putih termasuk fiber dan selulosa telah hilang kerana kulit lapisan luar yang telah dibuang.

 
Beras Perang

Beras perang ialah beras yang tidak dibuang kulit arinya. Kandungan minyak pada lapisan kulit dalam padi tersebut dapat membantu menurunkan kolesterol LDL. Beras perang mempunyai rasa seperti kacang dan lebih kenyal daripada beras putih. Beras perang mempunyai kualiti sebagai ubat. Antara kelebihan perubatan yang ada pada beras perang ialah:

 
  • Mempunyai selenium dan fiber yang bertindak sebagai anti-kanser.
  • Mengurangkan kolestrol dalam badan.
  • Sesuai dimakan oleh orang yang ingin mengurangkan berat badan.
  • Satu cawan beras perang memberikan anda 88 peratus magnesium yang diperlukan tubuh. Mineral ini penting untuk sistem saraf, mengawal paras kolesterol badan selain penghasilan hormon seks.
  • Mengurangi kesan penyakit kencing manis jenis ke-2.
Jadi, beras perang lebih berkhasiat kalau nak dibandingkan dengan beras putih yang kita selalu makan tu. Untuk yang berkemampuan dan mementingkan kesihatan bolehlah beralih kepada beras perang. Beras putih, bukan lah tak berkhasiat, tapi khasiatnya kurang berbanding beras perang.

4 comments:

  1. knp dah lama tak update blog?

    ReplyDelete
  2. nak tulis pe akak?? nati pas raye wani update ye... leh tgk bj raya danish yg besau tu.. :D

    ReplyDelete
  3. sis, check out parboiled rice too. lagi berkhasiat. nasi peroi dan tak berkanji

    ReplyDelete
  4. awani jom join contest :)

    http://filalane.blogspot.com/2011/11/candid-time-contest.html

    ReplyDelete